Az Erasmus+ európai uniós projekt keretében már 3. éve dolgozunk együtt egy belga iskolával, amely a Brüsszel határában levő Dilbeek-ben található. A mi iskolánkból főleg a 11. a-sok vettek részt ebben a programban, de csatlakoztak hozzájuk egy páran más osztályokból is.

Mielőtt belevágnánk a beszámolóba, egy pár szót a projektről: Neve: SCHOOLFOODLAB. A célja pedig a fenntartható élelmiszerfogyasztás, azon belül is az élelmiszerpazarlás csökkentése. Földünk lakossága nő, a rendelkezésünkre álló készletek pedig végesek. Meg kell tanulnunk ésszerűen bánni a készleteinkkel.

A projekt természetesen nemcsak az utazásról szól. A diákok a találkozók között egymással is tartották a kapcsolatot. Tartottunk egy kihívás hetet, mindenkinek vállalni kellett azt, hogy egy héten keresztül tesz valamit a környezettudatos élelmiszerfogyasztásért. Milyen vállalások voltak? Egy hétig nem vásárolunk előre csomagolt ételt. Törekszünk arra, hogy minden maradékot felhasználunk. Nem eszünk egy hétig húst. Megpróbáltunk recepteket összegyűjteni, ezekről videófelvételeket késztettünk.

A nagy kaland rövid naplója:

1.nap: Izgatottan készültünk az útra, sokan most ültek először repülőgépen. Igaz, hogy Budapest-Brüsszel csak 2 óra repülőút, Debrecenből korán reggel indultunk mégis 4 óra körül értünk a Regina CaeliLyceum-ba. A fogadócsaládok hamarosan megérkeztek és hazavitték a magyar diákokat.

2.nap: A napot az iskolában töltöttük. Először ismerkedős játékokkal próbálták a belgák oldani a hangulatot. Aztán vegyes csoportok különféle kérdéseket jártak körbe: Mit lehetne tenni az élelmiszerpazarlás ellen, milyen kérdéseket kellene feltenni az EU képviselőknek, stb. Az egész napot az iskolában töltöttük.

3.nap: Brüsszelben leesett az első hó. A belgák örültek, mi nem. A délelőttöt egy volt vágóhídon töltöttük, ahol önkéntesek közkonyhát működtetnek, és a zöldségeseknél megmaradt, de még használható anyagokból főznek a rászorult családoknak ingyenesen ebédet, a belga és magyar diákok aznap segédkeztek a főzésben. Lehetőségünk volt megtekinteni egy városi farmot, amely a város közepén, épületek tetején termel zöldségeket, gyümölcsöket, gombát emellett halat tenyésztenek. A közkonyhán ebédeltünk, majd délután egy komlóültetvényre látogattunk, Affliegenbe. Ott még jobban fáztunk.

4.nap: Az Európai Unió székházába látogattunk. Délelőtt egy nagyon érdekes interaktív kiállítást néztük meg az Európai Unió történetéről és működéséről. Az ebédet egy büfében fogyasztottuk el, az eső még mindig zuhogott. Délután alkalmunk volt egy belga európai parlamenti képviselővel találkozni, aki a fenntarthatóság és a megfelelő mennyiségű és minőségi élelmiszerelőállítás problémáiról beszélt. A beszélgetés után beülhettünk a törvénykezés helyszínére, a félkör alakú ülésterembe. A belga tanulók városismereti sétát szerveztek belga-magyar vegyescsapatokban, Brüsszel nevezetességeit nézték meg. Az eső zuhogott.

5.nap: Egész nap az iskolában voltunk. A magyar diákok órákat látogattak, aztán azzal foglalkoztunk, hogy a projekt eredményeit hogyan lehet majd közzétenni, népszerűsíteni. Még kommunkációs szakembereket is meghívtak, hogy segítsenek, hogy milyen közösségi platformokat hogyan lehet használni. A délután folyamán egy kiállítást állítottunk össze a projekt idején készült dokumentumokból. Este 5 órától egy búcsúpartit rendeztek a vendéglátók, ahová meghívták a szülőket is. Nagyon kedves kis ünnepség kerekedett. A szülők, diákok, tanárok, magyarok, belgák együtt töltöttük az estét.

6.nap:Mindenki a vendéglátó családdal töltötte a napját. Voltak, akik a tengerparton voltak. Mások Brüsszelben töltötték a napot, ahol többek között meglátogatták a Csokoládémúzeumot, az Atomiumot.

7.nap:Reggel az iskolában találkoztunk, ahol a belgák egy kis reggelivel vártak bennünket, csupa helyben készült ételekkel. Szomorúan, de élményekkel tele ültünk fel a buszra. Aztán irány Budapest, Debrecen.